
- Dziecko przeciążone nadmiernym hałasem – zaproponuj nauszniki przeciwhałasowe, uspokajające zatyczki douszne lub pozwól używać odtwarzacza MP3 podczas pracy wymagającej koncentracji.
- Dziecko, które niepokoi się przy dotyku – pozwól mu stać na początku lub na końcu kolejki, aby uniknąć szturchania. Umożliw przejście na kolejną lekcję trzy minuty wcześniej niż innym, by uniknąć zderzeń na korytarzu.
- Dziecko, któremu trudno usiedzieć w miejscu – wprowadzaj regularne przerwy ruchowe; wypróbuj alternatywne siedziska, np. poduszki/stołki „wobble”, które umożliwiają bezpieczne wiercenie się. Zawsze miej pod ręką różne „fidgety” (zabawki do dłoni), aby wspomóc koncentrację.
- Dziecko poszukujące uścisków/głębokiego ucisku – spróbuj bielizny z lycry, rashguardów i bielizny bazowej do rugby (łatwo dostępne w wielu sklepach sportowych). Przydatne są także obciążane podkładki na kolana/uda (weighted lap pads) oraz dmuchane „krzesełka kanoe”.
- Dziecko, które ma trudność z czytaniem czarnego druku na białym tle – zmień kolor papieru na kremowy/buf i rozważ dobór kroju pisma; to mniej męczy oczy. Zwróć też uwagę na układ treści w prezentacjach (np. w PowerPoint).
- Dziecko przeciążone zapachami – użyj opaski na nadgarstek z kroplą ulubionego olejku, szamponu lub perfum/wody po goleniu. Pozwól uczniowi mieć ją przy sobie, aby maskować nieprzyjemne zapachy.
- Zabawy jedzeniem u dzieci z ograniczoną dietą powinny być zachęcane. Nie wywieraj presji i nie rób tego w porach posiłków. Celem jest wyłącznie redukcja lęku przed jedzeniem.
- Ciche, kojące miejsce w klasie i w domu jest niezbędne do wyciszenia. Sprawdzą się: namiot „pop-up”, koc przerzucony przez stół lub przestrzeń pod łóżkiem piętrowym. Dodaj pufy i inne pomoce/zabawki sensoryczne.
- Dziecko, które chce ciągle gryźć – zaproponuj alternatywy, np. komercyjne gryzaki sensoryczne, chrupiące paluszki chlebowe lub marchewki. Pomagają także napoje w bidonie sportowym.
- Dziecko, które nie lubi mycia zębów – spróbuj szczoteczki wibracyjnej (czyści wszystkie powierzchnie jednym ruchem) oraz bezzapachowej/bezsmakowej pasty.

Dodaj komentarz